Domnului Ambasador Adrian CIOROIANU
Delegat permanent al României pe lângă UNESCO
Domnului Valer Daniel BREAZ,
Ministrul Culturii și Identității Naționale

Întrunit în ședință extraordinară, în 13 iulie a. c. la Drăgășani, Consiliul Director al Mișcării pentru Regat și Coroană solicită stoparea imediată a proiectului „Park & Ride”(parcare supraetajată cu șapte etaje) în vecinătatea a două monumente de clasa A : Ansamblul Gării din Sinaia (ridicat între 1886 și 1940, în care de 133 de ani oprește faimosul tren ”Orient Expres legând Parisul de Istanbul) și hotelul Caraiman, primul mare hotel construit în stil neo-clasic românesc din localitate, dat în folosință în 1881.

Construirea acestei parcări reprezintă un act de agresiune asupra patrimoniului național, a orașului regal Sinaia, reședință a Coroanei Române, clădită de Regele Carol I, și lăsată moștenire urmașilor săi la tron. Realizarea parcării, arată RISE Project, (cea care analizează în detaliu proiectul) presupune defrișarea unor arbori maturi, întinși pe un teren de aproximativ 2.000 de mp, și maltratarea unuia dintre cele mai valoroase situri arhitecturale din țară.
Arhitectul Dan Marin, profesor la Universitatea „Ion Mincu” din București, comentează în felul următor proiectul parcării de la Sinaia:
„În primul rând, este o agresiune asupra ansamblului Gării Sinaia, care nu se va mai profila, ca până acum, pe fundalul firesc al pădurii, ci pe cel al unui echipament rutier, exhibând, aproape obscen, platforme cu mașini. (…) În al doilea rând, este o devastare a cadrului natural: un versant întreg împădurit, împreună cu parcursul pitoresc al scării și aleii care leagă zona de jos, din fața Gării Sinaia, cu platoul hotelului Caraiman, va dispărea pentru a face loc noului monument al vulgarității utilitare. În al treilea rând, este o agresiune asupra hotelului Caraiman. (…) Așezarea la baza hotelului a unui volum masiv, cu șapte niveluri de parcare, va produce o totală confuzie vizuală și va anula una din imaginile cele mai caracteristice și istoric durabile ale orașului”.
Investiția costă 4,8 de milioane de euro, bani publici, care deja au fost alocați: 4 milioane de euro de la Uniunea Europeană și 0,8 milioane de la bugetul de stat al României.
Paradoxul face ca banii cu care Uniunea Europeană va sprijini lucrările de construire ale acestei parcări să fie decontați printr-o axă de finanțare referitoare la combaterea poluării din orașe. O parcare cu 300 de locuri, așadar, amenajată în centrul localității, prin distrugeri de vegetație, va diminua noxele din Sinaia! Să combatem fumatul fumând!?
În timp ce în toate țările civilizate se construiesc proiecte pentru conservarea fiecărui ciob cu valoare patrimonială, România își pune în pericol sau își acoperă cu monstruozități urbanistice, comorile!
Dacă s-ar fi făcut un concurs de proiecte, cu siguranță s-ar fi găsit soluții pentru o parcare subterană care să nu desfigureze creația urbanistică a unor mari arhitecți. Dar, cum informează RISE Project, nu a existat, de fapt, nici măcar un concurs de oferte financiare. Totul s-a făcut prin încredințare directă. Realizarea PUZ-ului a fost atribuită firmei Greenwood Tech GWT – un SRL nou înființat, înregistrat într-un sat de lângă Târgoviște – proprietatea lui Mircea-Radu Atanasiu (34 de ani). SRL-ul are un singur angajat, Atanasiu însuși, și o pagină web fantomatică, pe care nu este publicat nimic despre propria activitate. Iar proiectul de arhitectură a fost atribuit firmei Doct din Târgoviște, deținută de Doina Petrescu (60 de ani) – o societate cu un site, de asemenea, inexistent, deci cu un portofoliu de lucrări inaccesibil publicului larg. Două societăți de arhitectură modeste, așadar, sunt chemate să reinventeze un loc desenat, în urmă cu o sută de ani, de cele mai mari nume ale arhitecturii românești.
Mișcarea pentru Regat și Coroană cere stoparea de urgență a proiectului „Park & Ride”, (denumire occidentală a platformelor suspendate pe care șoferii sunt invitați să își lase mașina, la periferiile marilor centre urbane din occident, pentru a merge mai departe, cu metroul sau cu tramvaiul și autobuzul, nu în centrul orașului ca în cazul de față) și reconsiderarea atitudinii instituțiilor statului și reprezentanților lor față de patrimoniul național, în sensul celor afirmate de marele om politic Nicolae Titulescu: ”… să purcedem cu prudență la orice nouă realizare și cu respect total față de ceea ce a fost deja realizat.”
Marilena Rotaru
Președinta Mișcării pentru Regat și Coroană